سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است! / دولتی که یک شبه بنزین را سه هزار تومان می‌کند، از سینما هم مالیات می‌گیرد! / سازمان سینمایی تلاش می‌کند قانون از بین برود! / اتهام تطمیع مدیران سینمایی توسط سازندگان سریال‌های نمایشگاه خانگی / فراستی: مخاطبان «مطرب» لمپن هستند! / مسئولین غیرت فرهنگی ندارند!

سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است!

برنامه هفت در حالی بار دیگر در نیمه شب آغاز شد که در نخستین مباحث مطرح در آن، تأکید شد که سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز ورشکسته است و صرفاً به واسطه جایگاه مهم سینما مورد هجوم و تولید آثار است. از سوی دیگر، مطابق با روال معلوم وی او دی‌ها هدف قرار گرفتند و مدیریت این حوزه به چالش کشیده شد؛ مدیریتی که احتمالاً اگر کامل به دست صداوسیما بیفتد و دولت و به طور خاص سازمان سینمایی از نقش حاکمیتی‌اش صرف نظر کند، مشکل حل می‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ برنامه «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی در حالی اجرا شد که بخش نخست آن با بحث‌ها و حواشی فراوانی همراه بود. سیدضیاء هاشمی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان و محمدرضا عباسیان در این بخش درباره شرایط سینمای ایران مسائل متفاوتی را مطرح کردند که مستقیم اهالی سینما را هدف قرار ندادند. عباسیان در این بخش به درستی تأکید کرد که سهم سینما در فرهنگ‌سازی نسبت به همه عرصه‌های فرهنگی در سال‌های پس از انقلاب به مراتب بیشتر بوده و در این زمینه مؤثر عمل کرده است.

سیدضیاء هاشمی در عین حال نگاه متفاوتی داشت و شروع به معرفی عواملی که سینمای ایران را تهدید می‌کند، کرد و با اشاره به اینکه هزینه تولید فیلم‌های سینمایی در سال گذشته 220 میلیارد و فروش سینمای ایران حدود 240 میلیارد بوده تأکید کرد: «حدود 30 درصد قیمت بلیت سینما یعنی حدود 80 میلیارد متعلق به فیلمساز است، بنابراین مابقی‌ تا 220 میلیارد هزینه تولید ضرر بوده است. سینما از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است.»

او در ادامه با انتقاد از تلاش برای لغو معافیت مالیاتی سینما، تأکید کرد، این معافیت محصول همین ورشکستگی است و با انتقاد از چنین تصمیمی، خواستار جلوگیری از تصویب این لایحه در مجلس شد و آن را برای سینما بسیار مخرب ارزیابی کرد. هاشمی در عین حال تأکید کرد: «دولتی که یک شبه بنزین را سه هزار تومان می‌کند، از سینما هم مالیات می‌گیرد!»

او در بخش دیگری از اظهارات با اشاره به هزینه سنگین تولید در سینمای ایران تأکید کرد جایگاه سینما آنقدر اهمیت دارد که همیشه مورد هجوم است. مثلا نمایش خانگی راه اندازی می‌شود که قرار شده بشود نان سینما ولی می شود قاتل جان سینما. برخی در سینمای ورشکسته سرمایه گذاری می کنند. تولید انبوه نمایش خانگی باعث ضربه زیادی به سینمای ایران شده است. درک درستی از این اتفاق وجود ندارد. چرا بیست هنرپیشه طراز اول در یک سریال نمایش خانگی بازی می کنند؟ دستمزدهای عجیب و غریب و پول های مشکوک وارد این عرصه شده است. یک خطای بزرگ دیگر این که وقتی استارهای درجه اول را می برند، جذابیت آن ها برای مردم از بین می رود. دوباره باید چندین سال تلاش بکنیم که تا بتوانیم بازیگر درجه یک معرفی کنیم. ما ۸۲ فیلم داشتیم که ۶۴ فیلم آن کامل ضرر کرده است.

محمدرضا عباسیان نیز سازمان سینمایی را به عنوان متولی وی او دی نشانه رفت و گفت: بحث نمایش خانگی که به عنوان یک بخش سینمایی است، سه زیر مجموعه دارد؛ اول بحث سریال سازی، دوم بحث سرقت آثار، تا جایی که من اطلاع دارم قوانین زمانی به تصویب می رسد که لایحه از طرف نهاد مربوطه به مجلس تقدیم‌ شود.

این مدیر سینمایی در دولت احمدی نژاد ادعا کرد: متأسفانه ما با یک تلاشی غیر محسوس از سوی سازمان سینمایی روبه رو هستیم که انگار می خواهد قوانین از بین برود. مشخصا ما در حوزه نمایش خانگی قوانین مشخصی داریم. قانونی در سال ۸۸ تصویب و در ۱۱ بهمن ماه مصوب شده که این قانون در همان زمان پایه فعالیت انجمن مبارزه با پخش آثار به صورت غیر مجاز گشته است. باید اعلام کنند که این ستاد در یک سال گذشته چه فعالیتی داشته، خصوصا در زمینه این آثاری که در این مدت قاچاق شده است. ما قانون داریم که هر نوع نمایش محتوا در هر صورتی باید دارای پروانه نمایش باشد. الان حجم بالایی از فیلم ها در نمایش خانگی عرضه میشود بدون داشتن پروانه نمایش! ما دو و نیم‌ میلیون مخاطب فیلم داریم. اگر این مخاطبان فقط دوهزار تومان برای یک فیلم در نمایش خانگی پرداخت کند ۵ میلیارد به جیب صاحب اثر برمی گردد.

پرسش اساسی این است که چرا عباسیان در دوره مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری و در دولت احمدی نژاد این اقدامات را انجام نداد و فرآیندی را فراهم نکرد تا قاچاق به کل پاک شود و سودش به صورت صد در صدی به سینمای ایران برسد؟ همچنین باید از مدیران برنامه هفت و سایر گردانندگان این برنامه پرسید اگر به اعتقاد آنها متولی این حوزه سازمان سینمایی است، پس معاونت فضای مجازی صداوسیما به چه حقی در این حوزه مداخله کرده و با سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم که فیلم‌های خارجی را بدون خرید کپی رایت پخش می‌کنند، مجوز داده است؟! اگر وی او دی به کلی به معاونت فضای مجازی صداوسیما واگذار شود، مشکل حل خواهد شد؟!

در بخش دیگری از این برنامه سیدضیاء هاشمی، از پشت پرده‌های خاص تولید سریال‌های نمایشگاه خانگی گفت و با اشاره به اینکه مستنداتی دارد، از لفظ «تطمیع» درباره پشت پرده موافقت با ساخت برخی سریال‌ها استفاده کرد. باید دید آیا مستنداتی نزد رئیس شورای عالی تهیه کنندگان وجود دارد که مدیران سینمایی را متهم به تطمیع کرده‌اند و به صورت واضح‌تر با پرداخت رشوه، پروانه تولید و نمایش سریال در شبکه نمایش خانگی گرفته‌اند!

سپس سیدصادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوان با حضور در این برنامه درباره جشنواره فیلم کوتاه سخن گفت و تأکید کرد با توجه به بیش از هزار فیلم ارائه شده، 92 درصد فیلم‌‌ها امکان حضور در جشنواره را نداشتند که قاعدتاً گلایه گروهی از این فیلمسازان را در پی دارد. موسوی ابراز امیدواری کرد این ظرفیت در سال‌های آینده افزایش یابد.

در ادامه میز نقد با حضور دو خبرنگار از مجموعه محدودی که در این بخش حضور دارند، برگزار و اتهامات و ادعاهایی نیز در این حوزه مطرح شد که به واسطه سطح پایین بودن‌ِ این ادعاها و موضع‌گیری‌ها فاقد ارزش است. مهم ترین ادعا، اداره انجمن سینمای جوان توسط یکی از معاونان رئیس انجمن سینمای جوان و همچنین اداره سازمان سینمایی توسط شخصی به جز انتظامی است. قاعدتاً محمدحسین لطیفی که حضورش در این برنامه با عدم حضورش تفاوتی نمی‌کند و هیچ مداخله موثری در هیچ بحثی ندارد، ناظر بود و از طرفین هیچ مستندی یا ادله‌ای نخواست.

دورهمی فراستی و دوستان از ساعت 2:12 تا 3:20 بامداد!

این برنامه در نهایت از ساعت 2:12 وارد میز نقد شد و مسعود فراستی، جواد طوسی، محمدتقی فهیم و… ابتدا درباره جشنواره فیلم کوتاه سخن گفتند و سپس فیلم سینمایی مطرب و سریال مانکن در این میز کوبیده شدند؛ رویکردی که معمولاً در این برنامه مرسوم است. در بخشی از این برنامه، تماشاگر فیلم که بخشی از مردم ایران هستند لمپن خطاب شدند و مسعود فراستی تأکید کرد: «مخاطبان این فیلم لمپن هستند!» و سپس تا جای ممکن طبقه متوسط شهری را مورد توهین قرار داد. فراستی در بخشی از حملاتش به سریال مانکن نیز با طرح اتهامات بدون ارائه سند، مسئولان سینمایی را این گونه متهم کرد: «مسئولین غیرت فرهنگی ندارند!»

اتفاق جالب اینکه مسعود فراستی وعده داد در برنامه هفت طی هفته‌های آینده، «جوکر» را نقد می‌کند و در واقع بدین ترتیب برنامه هفت که در آن درباره پخش فیلم‌های بدون حق‌پخش در وی او دی‌های داخلی انتقاد می‌شود، فیلمی قرار است مورد بررسی قرار گیرد و عملاً تماشاگر دعوت به تماشایش شود که نمی‌توان با قواعد مدنظر گردانندگان هفت به شکل قانونی تماشا کرد و قاعدتاً فراستی هم این فیلم را نخریده و دیده است! این برنامه ساعت 3:20 صبح به پایان رسید.

لندر

فیدکلاد

تکنولوژی

فناوری

ردیاب خودرو

پدیاتک

تک برنر